CINE ?

liceeni și studenți

UNDE ?

Institutul de Fizică Aplicată

Noi nu întotdeauna reușim să construim un viitor pentru tinerii noștri, dar cu certitudine putem pregăti tinerii pentru viitor

Joi, 7 noiembrie, atelierul științifico-didactic “EUREKA” din cadrul Institutului de Fizică Aplicată a organizat excursii ocazionate Zilei Internaționale a Științei pentru Pace și Dezvoltare.

Studenți și masteranzi de la universitățile USDC și UST au vizitat laboratoarele “Metode Fizice de Studiere a Solidului “Tadeusz Malinowski” și Laboratorul “Materiale pentru Fotovoltaică și Fotonică”, unde au făcut cunoștință cu echipament modern, cu metodele de cercetare, cu rezultatele performante obținute de cercetătorii R. Moldova și cu posibilitățile de continuare a studiilor în domeniul cercetării.

 

Cu ocazia jubileului de 1 an al atelierului ”EUREKA” și în ajun de Ziua Științei am primit aprecieri de la unele colective de elevi și profesori care au participat la activitățile atelierului

 

Stimați colaboratori ai Atelierului Științific EUREKA”
Cu drag vă comunic, că în anul de studii 2018-2019 elevii IPLT Al. Ioan Cuza” au vizitat atelierul Eureka, în cadrul căruia au efectuat 2 lucrări de laborator. E de menționat că acest atelier este binevenit, deoarece în instituțiile de învățământ preuniversitar, nu întotdeauna există posibilitatea efectuării lucrărilor practice de către elevi, acestea fiind demonstrate de cele mai multe ori de către profesor. Faptul că au lucrat singuri, cu un utilaj nou, i-a impresionat pe elevi, i-a motivat și le-a trezit curiozitatea de a afla mai multe depre substanțele chimice utilizate în viața de zi cu zi și deasemenea le-a dezvoltat anumite deprinderi de lucru. Nu în ultimul rând am rămas încântați de bunătatea și amabilitatea colaboratorilor acestui atelier de lucru.
Vă mulțumim că ne oferiți posibilitatea de a dezvolta la elevi anumite competențe. Asteptăm alte provocări și alte invitații la atelierul științific ”EUREKA”
Cu respect, Trelea Inga, profesor de chimie, IPLT ”Al. Ioan Cuza”

 

Vă mulțumim pentru activitățile desfășurate în cadrul atelierului EUREKA” și pentru aportul întru susținerea elevilor și profesorilor. Mulțumim că ați fost alături și sperăm că vom colabora în continuare.

Cu drag, colectivul de elevi ai IP LT „T. Vladimirescu” și prof. Lazariuc M.

 

Ne puteți contacta la numărul de telefon +373-22-73-81-54  sau la adresa de e-mail pavlina.bourosh@ifa.md

Proiectul ”Crearea atelierului științific pentru elevi și studenți EUREKA” a fost conceput de către dr. J. Gradinaru și e în faza de realizare în parteneriat cu Institutul de Fizică Aplicată în cadrul Programului guvernamental de granturi pentru abilitarea femeilor din diasporă, DIASPORA ENGAGEMENT HUB, implementat de către Cancelaria de Stat prin intermediul Biroului relații cu diaspora (BRD) și finanțat de Agenția Elvețiană pentru Dezvoltare și Cooperare (SDC).

Julieta Grădinaru – dr. în științe chimice, coordonator de formare a laboranților chimiști, Institutul de Chimie, Universitatea din Neuchâtel, Elveția.

Studii:
1986 – Diploma de studii superioare universitare: facultatea de chimie (Universitatea de Stat din Moldova (USM))
1993 – Diploma de doctor în științe chimice (USM)
2018 – Diploma de studii pedagogice post-universitare MAS (Master of Advanced Studies ) la HEPV (Haute école pedagogique Vaud), Elveția.

Experiența profesională: din 1988 a activat în cercetare academică în R. Moldova (în cadrul Institutului de Chimie în laboratorul de Chimie Coordinativă sub conducerea acad. N. Gărbălău, unde s-a format ca cercetator și savant, continuând activitatea și până în prezent) și concomitent din 2001 în Elveția în domeniul chimiei fundamentale (anorganice, analitice), chimiei farmaceutice și industrie. O vastă paletă de experiență în sistemul academic autohton (R. Moldova) precum și responsabilități manageriale și organizatorice în sistemul academic elvețian: la Universitatea din Neuchâtel, Universitatea din Geneva, CHUV, în industrie: B. Braun Medicals (Vaud), Epithelix (Geneva). Co-autor a 40 articole științifice.

Experiența didactică în sistemul universitar (Neuchâtel) și în sistemul educației publice elvețiene (colegii și licee).

EUREKA  ARE  CA  SCOP

EXPERIMENTE

Motivarea tinerilor (elevilor și studenților) pentru științele exacte și perceperea lumii înconjurătoare prin intermediul experimentelor și demonstrațiilor interactive

APARATAJ

Facilitarea accesului elevilor la materiale, aparataje și laboratoare amenajate pentru a efectua lucrări practice legate de programul didactic (ghidați de moderatori Eureka și profesori)

CONEXIUNE

Crearea legăturilor între laboratoarele științifice și instituțiile de învățământ pentru un dialog eficient și un tutorat constructiv (work-shopuri pentru profesori, vizite, consultații, etc.)

REZULTATE

Popularizarea activității instituțiilor de cercetare științifică și promovarea realizărilor savanților din Republica Moldova

”Proiect realizat în cadrul programului guvernamental de granturi Diaspora Engagement Hub, implementat de către Cancelaria de Stat prin intermediul Biroului relații cu diaspora (BRD) și finanțat de Agenția Elvețiană pentru Dezvoltare și Cooperare (SDC).
Conținutul acestei pagini nu reprezintă opinia sau poziția oficială a Biroului relații cu diaspora al Cancelariei de Stat.”

EVENIMENTUL DAT PROMOVEAZÄ‚

  • Motivarea tinerilor pentru cercetare stimulând curiozitatea, inițiativa, creativitatea, perseverența și spiritul critic
  • Promovarea învățării științelor exacte prin experiment, utilizând metode interactive pentru:
    • extragerea și organizarea  informației
    • propunerea ipotezelor și strategiilor
    • obținerea materialelor și studiul proprietăților lor
    • formularea concluziilor laconice, coerente și științific argumentate
  • Utilizarea noțiunilor științifice

Activitățile propuse participanților cuprind experimente și demonstrații din domeniul fizicii și chimiei axate pe importanța și aplicabilitatea acestor discipline în viața cotidiană.

 

PROIECTUL DAT VIZEAZÄ‚ URMÄ‚TOARELE OBIECTIVE

  • Formarea și dezvoltarea competențelor specifice domeniilor științelor exacte la liceeni și studenți (efectuarea experimentelor, interpretarea și comunicarea rezultatelor, rezolvarea problemelor, gândirea critică și analitică)
  • Coaching și instruirea cadrelor didactice. Promovarea pedagogiei active și integrarea metodelor inovatoare de predare: TICE, didactica diferențiată
  • Depistarea și selecționarea elevilor capabili de perfomanță în domeniul științelor exacte pentru pregătirea către olimpiade, concursuri etc.

Președintele Comitetului Organizatoric

GRÄ‚DINARU Julieta – dr. în șt. chimice, coordonator de formare a laboranților chimiști, Universitatea din Neuchâtel, Elveția; conf. cercet.

Co-președintele Comitetului Organizatoric

BACA Svetlana – dr. în șt. chimice, conf. cercet., c. ș. c.b

Membrii Comitetului Organizatoric

BOUROȘ Pavlina – dr. în șt. chimice, conf. cercet., c. ș. c. b
CHIȘCA Diana – dr. în șt. chimice, lector univ., Universitatea de Stat din Tiraspol, c. ș. s. b
COCU Maria – dr. în șt. chimice, conf. cercet., s. șt. a
FONARI Marina – dr. în șt. chimice, conf. cercet., c. ș. c. b
PODGORNÎI Daniel – c. ș. b
ȚAPCOV Victor – dr. în șt. chimice, conf. univ. c

a – Institutul de Chimie, R. Moldova
b – Institutul de Fizică Aplicată, R. Moldova
c – Universitatea de Stat din Moldova, R. Moldova

și colaboratorii Laboratorului Metode Fizice de Studiere a Solidului „Tadeusz Malinowski” al Institutului de Fizică Aplicată și profesori din Universitatea de Stat din Tiraspol și Universitatea de Stat din Moldova.

A. Lucrări practice legate de neutralizare în mod operatoriu, descrierea completă:

  • Titrarea acidului citric din lămâie (A: titrare potențiometrică, B: în prezența indicatorului)
  • Dozarea unei pastile de aspirină
  • Determinarea concentrației mol/L și g/L a soluției comerciale de oțet (A: titrare potențiometrică, B: în prezența indicatorului)
  • Determinarea pKa și a masei molare a unui mono sau diacid necunoscut
  • Dozarea acidului fosforic din Coca-Cola

B. Utilizarea TICE (tehnologii de informare și comunicare în educație) în lucrările practice de chimie

  • Studiul geometriei moleculelor cu ajutorul tabletelor/telefoanelor portabile

C. Lucrări practice pe baza reacțiilor de oxido-reducere

  • Reacții de oxido-reducere

D. Lumea infinitului mic

  • Video și demonstrații ale aplicării microscopului în cercetarea materiei

E. Chimia distractivă

  • Efectuarea de către elevi a 4 experiențe (decompoziția catalitică a apei oxigenate H2O2), studiul proprietăților absorbante ale polimerilor hidrofili (utilizați în pampers), studiul cromatografic al coloranților alimentari și coloranților folosiți în carioci, determinarea pH-ului în produsele utilizate în uz casnic

F. Fizică aplicată

  • Studiul cristalelor cu ajutorul razelor X

Fotografii de la atelierul din 8 noiembrie – Liceul Teoretic „George Meniuc”, or. Chișinău; Liceul Teoretic „Ginta Latină”, or. Chișinău

Fotografii de la atelierul din 9 noiembrie